onsdag, november 30, 2005

Finland



I morgon åker jag till Finland på 50-årskalas. Jag har inte varit i Finland på minst tio år, utom för en begravning.
I Finland, på vårat ställe bland vidsträckta åkrar och täta skogar, var det mycket vackert. Minnet av det är en tröst och en saknad.
Jag undrar om det ser ut som förr.
Jag undrar också om min kusin S kommer. Vi var närmast i ålder.
Hon och jag brukade sitta och lyssna på Duran Duran och Stray Cats i ett tält utanför hennes föräldrars stuga. Det är mycket länge sedan. Vi var små. Sen blev vi större och tjuvrökte tillsammans och sen blev hon schizofren. Jag har inte träffat henne på arton år.

Det ska bli spännande att åka dit. Men jag hoppas att mina släktingar lärt sig engelska, för jag har glömt all finska jag kunde som liten.

Inga kommentarer: