torsdag, augusti 23, 2007

Årstiderna na na

Läste ett inlägg om hösten hos Beneath a Steel Sky och tänkte skriva en kommentar. Istället skriver jag ett helt eget inlägg, för jag känner att min perversion förtjänar att dras fram i offentlighetens ljus inför alla jag känner. Så jag erkänner:

JAG ÄLSKAR ALLA ÅRSTIDER.

Ja, jag gör faktiskt det. Jag älskar dem nostalgiskt, jag älskar dem längtande, och jag älskar dem när de är. Det har jag gjort i hela mitt liv.
Jag älskar att sitta på verandan en ljummen natt med rödvinsstänk och syrsor. Jag älskar att gå i krispig höstdoft bland brinnande löv. Jag älskar att ha musik på tillräckligt låg volym för att höra oktoberregnet mot fönsterblecket. Jag älskar första, andra, tredje och fjärde advents ljus, julaftons glitter och nyårsaftons raketer. Jag älskar januaripromenader i strålande sol och vitt, vitt, vitt. Jag älskar när det börjar knastra under fötterna och knaka i allt som lever. Jag älskar doften av fuktig pånyttfödd jord och ljudet av fåglarnas blyga kvitter. Och jag älskar att se lyckliga lättklädda pojkar och flickor ha picknick långt in på natten på sin finaste filt.



Av olika anledningar får man alltid frågan vilken årstid man gillar bäst, som att det skulle säga något om ens personlighet. Jag kan aldrig svara. Antar att det också säger något om min personlighet: Jag älskar allt och alla. Nu har jag skrivit "jag älskar" tretton gånger. Jag menar fjorton. Let's make love.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ps, så här i kommentarerna. Visst är det så att våren rent estetiskt faktskt är den fulaste årstiden? Den må kännas bra, men den blir fan inte snygg förrän den nästan är sommar. Innan dess är den bara halvårsgammal hundbajs, lervälling och skitig bävernylon.