torsdag, augusti 16, 2007

Hem ljuva hem

Låt mig presentera min bokhylla:



Den är full. Det står även två papperskassar fulla med olästa böcker på golvet och det står högar på bänken. Min tidningskorg har spruckit av överlast, mitt s k nattduksbord är fullt, så också skrivbordshyllorna.
Utöver detta ligger alla mina cd-skivor i högar på en högtalare. Ja, alla. Jag har alltså ingen cd-hylla heller. Det är blott en tidsfråga innan något av tornen jag så mödosamt byggt upp rasar omkull, drar med de andra i fallet och lämnar mig att sopa jewelcasesplitter i tre veckor.

Någonstans formas en tanke: Det är nödvändigt med en omstrukturering.
Man ska dock inte inbilla sig att det är första gången den tanken formas för att sedan lämnas utan åtgärd. För det går inte att köpa en ny hylla, eller två, utan att möblera om, och det går inte att möblera om hur som helst. Det är fönster och dörrhål i vägen, för att inte tala om ett stort jävla träbord med bänkar (kända som "fjällstugan"), två stora jävla fåtöljer och en stor jävla trasig soffa. Plus soffbord, teve samt stereo med alltför stora, ruskigt dåliga högtalare.

Jag är verkligen, verkligen sugen på att kasta ut alltihop (utom böckerna och skivorna, förstås) och börja om. Men då vill jag slå upp taket till originalhöjd. Inget av det har jag råd med just nu och gudarna vet när de tänker låta det regna pengar över min törstande öken.
Är alltså mkt trött på min lägenhet för ögonblicket. Byta? Tar gärna en trea här i närheten, med utsikt över vatten. Balkong och stort badkar tack. Ok vi hörs hej.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du ha min soffa? Jag får en ny i nästa vecka och om ingen svarar på min annons på Blocket så vassego... då är den gratis. Kan ju duga så länge om inte annat kanske? Hör av dig i så fall.
Annars får Myrorna hämta den.

malin sa...

Förstår precis. Jag hade ett bokhylleprojekt i våras.

Det startade med att jag skulle slipa golvet. För att kunna göra det var jag tvungen att bättra på färgen på listerna, för att kunna göra det var jag tvungen att måla väggarna först.

Innan jag målade väggarna var jag tvungen att sälja den gamla bokhyllan, köpa den nya, skruva upp nya, skruva ner nya (vet att det låter galet, men har man tegelväggar måste man borra innan man målar), måla om väggarna, sätta upp bokhyllan.

Bara att hitta ett ställe i lägenheten stort nog för att förvara böckerna under den här processen var tillräckligt krångligt. Och golvet är fortfarande inte slipat...

Anonym sa...

carina: jättetack men jag avvaktar nog lite. det brukar ju gå så bra då.

malin: precis så. PRECIS. man vet liksom inte i vilken ände man ska börja. fan.

Anonym sa...

Jag har varit med tre sopsäckar böcker till sopsorteringscentralen i Vanadisberget. En befrielse även om mina bokhyllor och skåp fortfarande är överfyllda med böcker.
//S