torsdag, augusti 03, 2006

Doctor doctor

Första arbetsveckan efter semestern. Jobbångest, välkommen hem.
I övrigt har det mest handlat om doktorer i varierande modell.
I går var jag hos fläckdoktorn för att ta bort en fläck och få den skickad till något fläcklaboratorium.
I dag var jag hos tanddoktorn. Jag var skräckslagen, jag har inte varit hos tandläkaren sedan jag drog ut några visdomständer år 5 B.C. Inte ens den tappade plomben för ett och ett halvt år sedan fick mig att agera. Antog alltså givetvis att min mun höll på att ruttna i hop och endast stod att rädda med hovtång, slagborr och löständer i ett glas bredvid sängen.
Gick dit på darrande ben. Höll på att börja grina av tandläkarlukten. Ville att pappa skulle hålla mig i handen.
Tandläkarkvinnan var snäll och hade satt upp affischen med de lunchande byggarbetarna i taket.
- Vi ska ju bara göra en undersökning i dag, sa den snälla tandläkarkvinnan.
- Okej, sa jag med gråten i halsen.
/.../
- Du måste skaffa en mjukare tandborste, och så får du inte ta i så hårt.
- Men det är skönt att ta i!
- Då kommer ditt tandkött att dra sig uppåt ännu mer.
- Oj då.
/.../
- Den här trasiga plomben måste tas bort och ersättas.
- UÄÄÄÄHÄHÄHÄHÄHÄ.
/.../
- Röntgenbilderna ser jättefina ut.
- [Jag börjar andas igen]
- Så det enda är den där plomben då.
- UÄÄHÄHÄHÄHÄhäh... okej.

Hon lovade bedövning. Överväger ändå att vara full.

3 kommentarer:

malin sa...

Var också hos tandläkaren idag. Hon frågade mig om jag biter ihop hårt. Hon tror att jag biter ihop så hårt att mitt käkben ger efter och tanötterna tittar fram.

Hur skrämmande är inte det. Och man undrar ju varför jag behöver bita ihop på det sättet.

Jag ska också skaffa en mjuk tandborste. Verkra vara den här tidens flourtabletter.

Anonym sa...

Hej hej. jag kollade runt lite på google och hittade bilden på de lunchande byggarbetarna som var länkad till din blogg och ja undrar bara om du vet vad byggnaden dem sitter vid heter. eller vad du sökte på när du hittade bilden. Tack.

Anonym sa...

Hej Jasmin, det här var det jag kunde hitta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunchtime_atop_a_Skyscraper

Verkar alltså vara byggnadsarbetsplats för General Electrics skrapa på Rockefeller Center, Midtown Manhattan, NY.
http://en.wikipedia.org/wiki/GE_Building

Wikipedia är förstås en källa som ska tas med en nypa salt eftersom vem som helst kan skriva vad som helst, men brukar funka som utgångspunkt för vidare efterforskningar.