fredag, oktober 10, 2008

Byta namn eller byta jobb, det är frågan

I går kväll var jag på releasefest för boken Byt namn på Spy bar. I boken står bland annat en del om hur viktigt det är att knyta kontakter. Så jag trängdes med Stockholms mediegegga och pratade endast med folk jag redan känner eller är bekant med och knöt inte en enda kontakt. Mycket typiskt mig. Det är obegripligt att jag överhuvudtaget kan försörja mig på att vara frilans, så sjukt dålig jag är på att sälja in mig själv. Mina familjegener att inte tränga sig på eller framhäva sig är så djupt rotade att ingen KBT i världen skulle kunna dra upp dem.

(Inte för att jag testat, men kom igen. Hur skulle det se ut att gå på KBT för att man inte klarar att knyta kontakter i mediegeggan. "Byt jobb", skulle terapeuten säga och sparka ut mig. "Men, men, det är ju BYTA NAMN jag ska göra" hör jag mig själv ropa från farstun medan jag bankar på terapeut-dörren. Ok, moving on.)

Jag lever ännu i den illa verklighetsanpassade illusionen att en vacker dag ska någon höra av sig och säga "Du, vill du skriva om det här för oss? Jobba med oss?". Hittills har detta inträffat cirka fem gånger. Inom loppet av tio år. Jag tror att vi kan konstatera att jag inte precis är förföljd. What to do?

Enligt boken ska man till exempel skriva sitt cv utan att gå in på detaljer. Det vill säga, om jag skrivit en notis för DN 1998 så ska jag inte säga att jag skrivit en notis för DN 1998 utan jag ska bara säga att jag "skrivit för DN". Mot bakgrund av denna information har jag skrivit för följande publikationer:

Aftonbladet
Att:ention
Close-Up Magazine
DN
Expressen
Gycklargruppen (humorblogg)
Metro
Mitt i-tidningarna
Resumé
Runkbloggen (humorblogg - på Nöjesguidens bloggtopplista 2005)
SvD
Veckorevyn

Notera att även bloggar, enligt experterna, räknas som en kanal. So there you have it. Jag kan ha glömt något. Dessutom har jag valt bort grejer som jag inte tycker gör något för min cv även om de gav mig mat på bordet ett tag. Men i stort sett. Är ni imponerade? Är det så här jag ska göra framöver? Kanske börja ha den listan som signatur i mina mejl? VA?

Fan vet vad jag ville ha sagt med det här. "FISKA UPPDRAG", skriker ni? Men om ni visste hur få som läser det här skulle ni skratta åt tanken. Hånskratta!

Ps, mitt Byt namn-namn (mellannamn+mammas flicknamn) är för övrigt Jessica Tapio. Vi kom fram till att det är ett namn som skriver tantsnusk. Skulle se classy ut i fonten "Vivaldi" mot rosa bakgrund.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du och Barbara Cartland, my friend!

Mitt Byt namn-namn skulle bli något så exotiskt min mammas riktiga flicknamn - Yvonne Olsson. Spännande va? Inte mycket till tantsnusk där inte. Eller ska jag välja Cecilia Olsson? Inte då jädra spännande det heller. Så Jessica Tapio kanske inte är så illa ändå?

Anonym sa...

Journalistiken sägs vara en billig branch, och samtliga journalistkategorier har inget gott anseende omkring sig.

Men Du har ju däremot ett fyndigt och elegant språk med en rungande dynamik. Både eget och begripligt. Skulle DU ha svårt att kommunicera dig in i kulturkretsarna, med din retorik och din iakttagelseförmåga?

m sa...

Amen gud Jussi, vad du säger fint om mig. Tack!

Anonym sa...

Mitt byt namn-namn blir Barbro Johansson. En jävligt torr sexualupplysare, tänker jag mig att hon är.