lördag, november 03, 2007

Vasastankoloni

På tal om it-barn.
Jag och ett par kompisar som bor i samma hus pratade i dag om hur bittra vi är över att Aspudden håller på att förvandlas till Vasastan. Inte ens Södermalm, liksom, med åtminstone en eller annan svarthårig tonåring med för trånga jeans, utan Vasastan. Blonda tofsar och beiga jackor vart man än vänder sig. De har parat ihop sig på Handels eller Berghs, skaffat sig ett barn och en barnvagn som inte får plats i ettan på Dalagatan. Läst någonstans att i Aspudden, där finns det sekelskifteslägenheter billigare än innanför tullarna, let's go there, det är ändå nära stan. Och så kommer de hit, flyttar in i kvarteret och liksom tar över. Inför städhysteri, bestämmer självsvåldigt att cyklar som stått längre än en månad kan slängas (eller vad vet jag, säljas på Blocket, ett tillfälle att göra affärer är ett tillfälle att göra affärer), skriver motioner om att hägna in gården med stängsel och kod, we must think about the children, ger varandra tillträde till vindsförråden för att bygga ut, startar en restaurang dit jag tvivlar på att områdets törstigaste invånare får tillträde, de kan väl sitta på indiern som de alltid gjort.

Tänk om de här krämig cappuccino och halvfranska band-människorna kunde räkna lite på sina finanser och komma på att de nog täcker ett topplån på Rörstrandsgatan. Hej då.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en känsla av att Gröndal är på god väg dit också, sakta men säkert.

Anonym sa...

men du, det låter ju mysigt, kanske jag och norping och grabbarna borde satsa på en sekleskiftesfemma däromkring istället för att hänga kvar här inne i stan? nya restauranger, inhägnad gård, bygga ut - mums!

Anonym sa...

Visserligen skulle jag uppskatta er närvaro här mucho, men om du ska hålla på att vara vasastan blir jag lite sur.

kom hit, men jag kommer att vägra inhägnad.

puss

Anonym sa...

"hålla på och vara vasastan" haha.
hörredu, ska vi inte åka lite till ikea snart? på tal om. jag behöver shoppa en massa och du har ju Bilen. jag erbjuder givetvis valfri ikealunch samt ett mjukdjur of your choice (kan bytas mot pastaslev)

Anonym sa...

Beroende på när ni åker till ikea, så kanske det finns plats för en Maria till i bilen?
Tjing!

Anonym sa...

Jag tror att hela stan går mot detta hemska öde. Alla förorter inräknat förutom miljonprogramsorådena. När jag för 15 år sedan flyttade till Vasastan fanns inget av detta. Snart är väl även Enköping bebott att biega människor med blonda tofsar och Urban Djungle vagnar och män med likanda frisyrer och halvlånga svarta kapp-jackor. Vart ska man fly om man inte vill till miljonprogramsområdena? //S

Anonym sa...

mwåååååååååååMARIA (GEMENSAMT HEJAROP)

Mart sa...

Vad är det för fel på miljonprogrammen nu helt plötsligt!... ;)