fredag, november 09, 2007

Data - kul men svårt

Är på gång att skaffa ny dator. Den här datorn hamnar då där gamla datorer pläga hamna: hos mina föräldrar. Vilket betyder att fem års samlad data måste raderas. Känslig data rensas ut. Lösenord bytas. Dokument slängas. Fotografier tittas igenom - en del kan få vara kvar, andra kan definitivt inte vara det. Vilka bokmärken ska de få behålla? Dagstidningar, fine. Hitta, SL-tidtabeller, lexikon. Ehh... var det allt? De kanske skulle uppskatta Självbefläckarnas nordiska förbund eller Stories about famous serial killers eller Sverigescenen eller Riktigkille eller X:s profil på Spraydate eller någon av de andra hundratals gamla bokmärken jag inte kommit mig för att slänga.
Och musiken: Jussi Björling och Paul Anka till mamma, Beatles och Robert Plant/Alison Krauss till pappa. High On Fire och The Ex får klara sig utan dessa två nya potentiella fans. Men de kanske skulle gilla Merz?
Min e-legitimation måste bort, hur gör man det? Och min mejladress/lösen från Outlook, annars får de mina mejl, käre gud. Måste ta bort andras mejladresser också, annars vet man aldrig vad mamma gör efter några glas vin. För att inte tala om slänga alla mejl! Fatta vilken tid det kommer att ta att slänga alla mejl. Det går inte att slänga en massa mejl utan att läsa dem först, och när jag läst dem kommer jag inte att vilja slänga dem.

Det här artar sig till en arkeologisk utgrävning. Jag kommer att hitta fynd från kritatiden 2003, få tyda runstenar från 2005 och tvingas göra mitt bästa för att dölja den heliga graalen - den här texten. För hittar de den kommer datorn att hamna hos någon som vet hur man låser upp en tömd papperskorg och då kan jag vinka farväl till min civiliserade fasad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nördigt tips! http://dban.sourceforge.net/
"DBAN prevents or thoroughly hinders all known techniques of hard disk forensic analysis."