lördag, oktober 20, 2007

Jag får mjäll alltså

Ja hörni, det här med att få mjäll i ANSIKTET känns inte så fräscht va? Eller vad det nu är jag lider av mellan ögonbrynen och bredvid näsan. På apoteket ville de inte kännas vid googling som diagnostisk metod och vågade inte rekommendera att jag smorde in fejan med mjällschampo. Istället gick jag därifrån med en tub mild rengöringstvål, för "det är ju inte bra att tvätta ansiktet med vanlig tvål". Har ni hört den förut?
Tydligen är det så att man inte bara måste bli gammal och tjock, man måste bli ful och fnasig också. Glasberget blänker i höstsolen.

Ps, "Jag får mjäll alltså" brukade min pappa säga om saker som var extra dumma och jobbiga. Ibland festade han till det och sa att han fick fjäll.

Ps II, Han är inte död eller så, han bara säger inte så längre.

3 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Låter ju som torr hud. Jag får också fnastorr hy ibland (inte sedan jag flyttat eftersom att den höga luftfuktigheten här i CT är som att få en facial varje dag) och då är en hemmagjord ansiktsmask gjord på ägggula, lite flytande honung och några droppar citronjuice det enda som hjälper. Smörj in och låt sitta tills du krakelerar. Du kan även röra ner lite havregryn som får du lite skön peeling.

Unknown sa...

Jag har haft samma problem. Det enda som hjälper är regelbunden peeling (tråkigt och dyrt) eller, något radikalare, aldrig mer tvätta ansiktet med tvål eller tvättcremer (äckligt med billigt).

Anonym sa...

det där med att ha schampot i ansiktet tyckte jag lät som en bra ide för dessa besvär.. om det nu är mjäll/svamprelaterat:)