fredag, november 14, 2008

A day in the life of

Så i dag var jag förbi min gamla gymnasieskola i väntan på att mamma skulle bli klar för lunch.



Den har inte blivit mysigare. Utifrån i alla fall. Men jag gick in, och där det tidigare var en stor hall med skåp var det nu ett bibliotek med ett fik intill. Talade med en dam i informationsdisken och berättade att jag gått där tidigare. Hon sa att hon brukade jobba som städare där på den tiden och frågade vad mina lärare hette.
- Eeehhh... jag har för mig att nån hette typ... Fröjdis? Och var norsk. Men jag skolkade rätt mycket.
- Jaha, nu kommer det fram! sa damen och skrattade.
- Men det var så länge sen att det är preskriberat, sa jag nervöst och oroade mig för kvarsittning.
- Vad gick du?
- Handel och kontor!
Och så började hon rabbla lärarnamn jag inte kände igen, hon fick nog in en och annan elev också. Jag såg mest dum ut. Hon talade om något klassrum där Handel och kontor tydligen lekte affär. Detta hade jag förträngt å det grövsta, men fick en flash av hur jag alltid fick texta prisskyltarna då jag var en av få som lyckades lära mig affärsstilen. Den här, ni vet:



Still got it, med lite övning så. Skönt att ha något att falla tillbaka på, yo.

Sedan tackade jag för mig och gick därifrån, för att strax efteråt drabbas av en nästintill oövervinnerlig lust att gå tillbaks och tala om att alltså, jag pluggade faktiskt på komvux sen, och på universitetet, ja, JMK, och nu är jag journalist, inte bara gammal skolkare från Handel och kontor. Gjorde det förstås inte men grämde mig. Varför? Hon skiter väl i om jag är en misslyckad skolkare eller en misslyckad journalist.

Sen gick jag på Myrorna och köpte ett Fyra i rad. Varför vet jag inte ens själv. Men nu har jag ett. Vi kan ha turnering! Hoppas alla pluppar är kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, affärsstilen - vem kan inte den? Skam vore det väl annars förresten...

Anonym sa...

Är alla pluppar någonsin kvar?

m sa...

Tydligen inte. Det fattades en!

Anonym sa...

Kanske en av de stora små männen i frökens drömmar har en plupp (det där kom inte riktigt ut som jag tänkte det, eller kanske ändå)