tisdag, maj 01, 2007

Valborg i Vinterviken, med mera

De hade en majbrasa i Vinterviken, och vi gick dit. Jag har inte varit på majbrasa i Vinterviken sedan slutet av åttiotalet, då vi ägnade oss åt tonårshedonism å det grövsta, och då brasan låg ute på udden snarare än i det mer familjevänliga trädgårdsområdet. Skådade ingen hedonism, knappt några tonåringar. De var väl ute på udden.



Så här såg det ut när jag var på väg dit. Det var den största brasa jag bevittnat, även om det kanske inte är så tydligt här. Blev tvungen att fråga en bekant, småbarnsförälder som alltså brukar gå på tillställningar såsom sådana, om det var vanligt att man försökte bränna ner hela området på valborg. Nej, sa han, som var förvånad själv. Sedan hördes rykten om att ett helt bohag brunnit där i början. Vi spekulerade vilt i det ena och det andra, men framför allt i att någon jävel bränt ner bevismaterialen efter detta.



De hade hängt upp new age-smycken i träden. Strax efteråt började två karibiska män spela suggestiva voodootrummor, varvid alla barnen och deras föräldrar aktivt klapplåderade (Ivan Boring). Själv stod jag på betryggande avstånd och lät mig bara nästan förföras att dansa in i elden. Ville skrika varningens ord, men insåg att det var fåfängt. Vi kan förvänta oss voodooanstuckna it-familjer gå bärsärk i närområdet any day now. Just sayin'.



Här någonstans inleddes den aktiva korvgrillningsfasen. Små barn sprang omkring med långa pinnar, petade ut ögon här och där samt grillade dem glatt och åt med ketchup. Vi tröstade de nyblinda kvinnorna och männen med att deras ögon inte gått åt förgäves. Många hungrande barn mättades i Vinterviken 30 april 2007 AD, en dag att minnas.



Ja asså, nu blommar ju löken. Det var bara det. Och att sen när jag närmade mig civiliserade trakter igen såg jag fem mycket små kvinnor iklädda skarpgula jackor med ordet "Nattvandrare" på ryggen. De stod i cirkel utanför Aspuddens tbana. Jag tänkte "de där jackorna va, de kräver ju lite engagemang. Stå inte här och häng, småkvinnor! Ungdomar hånglar och spyr i varje buske!". Sen slutade jag tänka och gick hem.

Det var det. Vad har hänt mer sen sist? När var sist? Just ja, jag lyssnade på Ron, som var fabulös. Efter det har jag jobbat, hämtat bilen på verkstan, kvittolöst I might add, ombesiktigat den, jobbat lite till, haft en heldagskonferens som var så sövande att jag faktiskt tvingades engagera mig lite för att inte falla baklänges och börja snarka i remarkabelt hög volym. Efteråt blev det bättre, för då gick vi och drack öl och såg så småningom Champions League på Fenix och pratade om reklam och snusdosor och sen hamnade jag på Babasonic (tror jag i alla fall, det var onsdag och det var på Mariatorget) med motiveringen "min kompis spelar skivor". Det var kö. Jag kände mig som en morsa på stan redan där, alla var extremt små. Men vi gick in ändå, eftersom, som sagt, hans "kompis spelade skivor". Det var läskigt, framför allt att gå på toaletten, jag var rädd att trampa ner någon. Tror att det gick bra, kriminalpolisen har inte ringt.
På torsdagen vet jag inte om jag fick något vettigt gjort överhuvudtaget, antagligen inte, åtminstone inget minnesvärt. På fredagen fick jag tillbaks bilen som jag omedelbart efter verkstan lånat ut till min far. Sen satt jag med papper, papper och mer papper, eftersom jag var tvungen. Inte för att det var kul, som man kanske skulle kunna tro om man är en galen dåre. Lördag: vin på Pet Sounds och så testade jag McDonalds nya jättehamburgare. Jag såg stora hamburgaren i dag och jag förstod aldrig hur stor den var, för att parafrasera Jakob Hellman, men jag åt upp den ändå. Tror att vi pratat om det förr, det där med att tvångsmässigt äta (dricka, röka) upp allt. This is why I am not Kate Moss. Därför, och av andra anledningar.
Anyway, söndag: Solig Söderstadion och Hammarby - BP 4-0 = serieledning. Som jag älskar matematik när den ser ut så där.
Och på onsdag ska jag träffa min revisor aka ekonomiska konsult. Jag ska åka hem till honom med deklarationen och allt vad jag nu kan behöva ha med mig. Om ni aldrig hör av mig efter det så är det för att jag kört in i en bergvägg på väg hem. Med flit. Feel free to cite Jimmie Dean på min begravning. Svär att han också var på väg hem från ett möte med revisorn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om ni aldrig hör av mig efter det så är det för att jag kört in i en bergvägg på väg hem.

Eller - så är det för att din revisor är en serial killer in disguise. Var försiktig. I'm just sayin'.

m sa...

Jag börjar bli orolig för dig nu. Säg till om du får en urge att åka och handla skalpeller och borrar på Clas Ohlson.

Anonym sa...

Sånt kan jag hitta på jobbet hur lätt som helst. So... beware!

Mouahahahaaa!