lördag, mars 10, 2007

Skata

Är lite bekymrad över de två nykära skatorna som bygger bo utanför mitt fönster. Jag är rädd att det unga oförskräckta paret valt en olämplig plats att uppfostra sina ägg: längst ut på en mycket svajig gren. Den här grenen svajar alltså en hel del redan vid mild bris, så hur de ska kunna hålla ordning på sin avkomma vid hård blåst förstår jag bara inte.


Skata kommer med viktig pinne


Skata petar in viktig pinne på korrekt plats


Skata spanar medan den andra gömmer sig i boet

För att ni verkligen skulle förstå hur mycket det svajar funderade jag på att filma det och lägga upp på Youtube, men så vågade jag inte för då tar internet slut. Ni får helt enkelt föreställa er det, medan vi alla håller våra tummar för att det ska gå bra för herr och fru skata.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"skata kommer med viktig pinne" hahahaha!

J.M. sa...

På tal om att oroa sig för vilda djur så såg jag en gång en mycket upprörd tant i Sigtuna som skällde ut två gräsänder som gav sig på en gräsandshona. Såg ut som en regelrätt gruppvåldtäkt faktiskt. Hon var mycket arg och vrålade "lägg av, sluta" så det ekade. Det hör till att jag var öllummig efter en sittning i solen så detta upplevdes som mycket bisarrt vid tidpunkten.