måndag, november 27, 2006

Basilikan och döden

Så, nu skulle jag göra lite mat och ville ha i färsk basilika. Det gick dock inte då basilikan var död.
Som vanligt.
Jag vill veta hur länge en basilikaplanta kan förväntas överleva. Köper en, och nästa dag är hälften av bladen vissna. Ger den lite vatten, dagen därpå är resten vissna. En gång, jag säger en, lyckades jag få en att hålla sig. Jag upptäckte att den överlevt i flera dagar, blev imponerad till den milda grad att jag undvek att använda den. Det gick veckor! Fortfarande stod den där, grön och frodig. Oh, den stoltheten.
Tyvärr är det till slut ganska meningslöst att ha en massa god basilika som man inte vågar äta för att, tja, man vill ha god basilika att äta. Så jag åt upp den. Och sen var det kört igen.
Men alltså. Är det verkligen meningen att man ska trycka i sig en hel butiksplanta på en dag? Eller är det något fel på mina livsuppehållande åtgärder (i fönster, en skvätt ljummet vatten då och då)?
Blir fan sur.
Nu ska jag laga basilikafri mat, hej då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Köp en liten kruka och plantera om bassen efter första bladplockningen. Då kan de hålla sig i några månader. De behöver ljus och mycket vatten.