torsdag, januari 22, 2009

The lipstick story

Visste ni att nästan alla läppstift kostar 275 kronor? Det visste inte jag. När jag härförleden var ute efter ett, i present till en god vän, snubblade jag in på Åhléns vid Odenplan och upptäckte detta skrämmande faktum. 275 jävla kronor? Surely you jest, tänkte jag och gick från hyllrad till hyllrad. I sanning, de tycks anse detta vara en rimlig summa, insåg jag och kände hur min inre anarkist fick hjärtklappning, andnöd och svarta prickar framför ögonen. Faktum är att det inte vore fel att kalla det en smärre chockreaktion, jag ville ha en varm filt och någon som talade lugnande med en hand på min panna.

Av detta kan man troligen dra en mängd slutsatser, som till exempel att jag inte är någon storkonsument av läppstift och att jag borde researcha mina idéer om goda presentval istället för att hoppas på det bästa och göra inköp i sista minuten. Men till min smala lycka hade de gömt ett budgethörn i butiken där det fanns ett billigt läppstift i just den klarröda nyans jag sökte. Möjligen är det fult att tänka budget när det gäller presenter, men det handlar om principer. Seriöst, jag skulle inte DRÖMMA om att lägga 275 kronor på ett läppstift med mindre än att det räddade livet på ett svältande barn. Make that happen, läppstiftskrängare!

Läppstiftet gjorde hur som helst succé oavsett pris. Samtliga kvinnor på plats lånade det av den nya ägaren och skapade därmed en lätt surrealistisk känsla. Röda munnar överallt rörde sig i olika takt. Några pratbubblor på det och vi hade haft oss en musikvideo.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vafalls! Gick du till budgethörnan!

De röda munnarna skulle f.ö kunna var en Mighty Boosh-figur.

m sa...

Japp. Kommer du att slänga läppstiftet nu? Eller blott ägna mig en föraktfull tanke varje gång du använder det?

En helt vanlig man sa...

Jävlar i helvete vad en viss före detta chefredaktör måste ha lagt ut stålar....

Anonym sa...

Jag kommer att känna mig billig. Precis som vanligt.

m sa...

Q, jag tror att vi måste tala om det här.