fredag, december 29, 2006

GOMORRON!

Har för mig att jag för inte så länge sedan klagade över svårigheterna med att vakna. I vissa fall, jag säger vissa, kan det tänkas att dessa problem hänger ihop med svårigheterna att gå och lägga sig. Nu, till exempel, är klockan runt halv åtta på morgonen och jag har precis avslutat en transkribering som tog väldigt mycket för lång tid för att jag ska känna mig nöjd.
Mina vanliga intervjumetoder* har verkligen fått sig en törn sedan jag skaffade diktafon. Alla möjligheter att från start sortera i vad intervjuoffret säger är raderade. Istället tvingas jag i efterhand reprislyssna på fyrtio minuters småprat om ditt och datt, med det väsentliga inpetat i någon mening man knappt reflekterar över om man inte ser det på pränt. Vilket i sin tur innebär att jag måste skriva ner alltihop eftersom jag verkligen inte vill höra på det en tredje gång i sökandet efter det jag kom på var viktigt.
Herregud.
Det bästa vore om man på plats kunde avbryta en stund:
- Du, vänta, det här du just sa var för jävla tråkigt. Jag måste radera det på en gång för att slippa höra det igen.
Jag tänker att man bara behöver göra det en gång så börjar de tänka sig för innan de pladdrar på om oväsentligheter.
Ja, det eller omstrukturera min intervjuteknik. Lägga ner Sawatsky och bara ställa ja och nej-frågor.
That'll teach them.

*Anteckna hysteriskt varav hälften är så oläsligt att jag slipper ha med det.

Inga kommentarer: