måndag, januari 14, 2008

Things on my mind



Detta är utsikten från mitt sovrumsfönster när jag ligger i sängen och filosoferar. Gardinerna, vilka jag ännu inte särat på här, är stulna från Sparbanken någon gång på sjuttiotalet. De släpper in mycket ljus även osärade.
I natt kom jag på att jag vill rida på en kamel i öknen. Jag antar att kameler är minst lika farliga som hästar, men jag vill göra det ändå. Och så vill jag stå på taket till världens högsta hus, och så vill jag delta i en massdemonstration i en öststat. Eller gå längst fram i karnevalens drake eller möta en stor orm i djungeln.
Jag vill helt enkelt göra något så väsensskilt från allt som har med Stockholm att göra det bara går. Vet bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga än. Kamelritter i öknen är inte gratis, och jag är tyvärr ingen saudisk oljeshejk. De får antagligen rida kamel i öknen hela tiden.

Drömde för övrigt mycket om torskar i förmiddags. Att jag satt i en låda i en fors och en guide förklarade att snart skulle Isabella Lövin komma och hålla tal. Två äldre män i vaktuniform försökte stoppa mig när jag skulle lyssna på henne. Sen vaknade jag ordentligt och då var Isabella Lövin på radion. Go figure. Jag kan inte vakna till klockradion, jag inkorporerar den bara i mina drömmar. Tyvärr är jag inte säker på att jag vet mer om torskar nu, trots att mitt undermedvetna fått lära sig om dem. Bara att man inte ska äta dem för de håller på att dö och muteras. Får man äta lax då? Jag gillar lax.

2 kommentarer:

Eva sa...

"Och så vill jag stå på taket till världens högsta hus"

Så du är på väg hit alltså?

Anonym sa...

Om jag ändå vore, Eva. Ska kontakta den där shejken nu. Måste bara ta reda på numret först. Eller räkna mina pengar (iihhh)?
Hur länge är du kvar? När är det försent att boka en biljett till världens högsta hus? Och är du säker på att ni har det? Är det 101?
I say: How high?