tisdag, oktober 25, 2005

Teater

Tog på mig kulturbrillorna och gick på teater.
Det gavs "Underneath the Lintel" på Teaterstudio Lederman, där man hann tillbringa cirka trettio sekunder innan föreståndaren kom fram och skulle Tala Om Teatern. Efter att ha predikat en stund om Teaterns Nödvändighet för Överlevnad kom den enastående retoriska frågan (för han lyssnade givetvis inte efter svar):
"Ja, visst undrar man; vilket härmar egentligen vilket av livet och teatern?"
för att sedan följas upp av
"Jag menar att livet härmar teatern, annars skulle inte folk sitta framför tv:n som de gör."

- BRA TÄNKT, prettofjant, malde i mitt huvud medan jag tittade åt alla håll utom på honom.

I alla fall: Vad man blir ledsen när man märker att manuset är briljant men att den som framför det är så dålig att man nästan somnar. Jag erkänner att jag är pinsamt illitterat när det kommer till teater, men vad fan, jag vet åtminstone när det finns känsla och skådespeleri, och det var det ont om.
Okej att det var genrep (premiär torsdag) och hon säkert var nervös, men det hjälps inte.
Jag kräver mer.

1 kommentar:

Sporty Spice sa...

Du skulle ha börjat dansa i otakt, helt oprovocerat och utan musik (jättejättesvårt att dansa i otakt utan musik) så kanske teaterprettot hade upptäckt dig och din talang och tagit med dig i uppsättningen och så blev det succé. Häpp!
grichft
P.S. Jag gjorde just en freudiansk felskrivning. Jag skrev "danska" när jag skulle skriva "dansa". Hm. Vad betyder det? Har det något med Mads att göra ...