fredag, juni 26, 2009

Kungen av pop är död

Kvart över tolv ringde de från redaktionen: Har du en personlig relation till Michael Jackson? Kan du skriva en krönika?
Nja, sa jag. Kan jag kanske men...
Vi ringer tillbaks snart, sa de då. Och jag började skriva. Fort gick det. Särskilt bra blev det inte. Så det var inte med någon större sorg jag fick veta att de hittat en annan att skriva i tidningen. Annars är det här vad som skulle ha stått:

Mitt i natten svensk tid rasslade det till på alla sociala medier: Michael Jackson är död. Michael Jackson är död? Ja, Michael Jackson är död. The King of Pop is no more. Hur konstigt är inte det – han har ju alltid funnits där. Från gullig barnstjärna via briljant entertainer och låtsnickare till vad man vänligt beskrivet kan kalla en kuf.
Michael Jackson var inte okontroversiell, och ryktesspridningen var enorm. Han ändrade färg på huden, han led av vitiligo, han sov i syretält, hans bästa vän var apan Bubbles, han umgicks helst med barn, han umgicks helst med barn på ett förbjudet sätt, han bjöd på Jesusjuice, han höll på att tappa sin näsa, hans barn är egentligen inte hans, han höll på att gå i konkurs, han skulle tvingas sälja Neverland, han lyckades rädda Neverland, och så vidare i all oändlighet. Få vet vad som är sant och inte. Det man vet med säkerhet är att han lämnar efter sig en musikskatt som inte är av denna världen. Hans karriär sträckte sig från 1963, när han som femåring blev frontfigur i Jackson Five, till… ja, när tog den slut egentligen? Tog den slut? Kan en sådan som Michael Jackson ta slut, ens när han dör? Mannen som gav oss Thriller – fortfarande 27 år senare världens mest sålda skiva. Osannolika 109 miljoner exemplar finns i skivhyllor över hela världen.

Också här, hemma hos mig.
Nu ska jag lyssna på den igen.
Vila i frid, kungen av pop.

Inga kommentarer: